Bíró, Lajos
Beregdaróc, 1927 - 2010, Debrecen
Iskolái: a debreceni Református Kollégium, a marosvásárhelyi Magyar Királyi Hadapródiskola, az egri Pedagógiai Főiskola (magyar-történelem-rajz szak). Harcol a II. világháborúban, megsebesül, Ausztriában hadifogságba kerül.
1951-től az egri főiskolán, az Adler Miklós által vezetett rajz tanszéken tanársegéd lesz. 1956-ban, az egri forradalom egyik vezetőjévé választják. 1957-ben letartóztatják, négy évre ítélik, 1959-ben amnesztiával szabadul. 1961-től Debrecenben él. A hatvanas években a tokaji művésztelepre jár, többek között, Tóth Menyhérttel, Koszta Rozáliával, Tamás Ervinnel együtt fest. Debrecenben 25 éven át a Medgyessy Ferenc Képzőművészeti Kör vezetője, sok tehetséges művész mestere (pl. Ásztai Csaba, Bodó Károly, Bihari Sándor, Kapcsa János). Az első vidéki amatőr művésztelep megalapítója Tiszacsegén, majd a ma is működő Hajdúsági Nemzetközi Művésztelep egyik elindítója. Nagy szerepe volt, a magyar-lengyel képzőművészeti kapcsolatok kialakításában. Több ízben a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Kelet-magyarországi területi szervezetének a titkára. 1970 és 1980 között több forrásértékű tanulmányban írta meg Debrecen két világháború közötti, majd a háború utáni és az 1956-ot követő képzőművészeti életének történetét. 1984-1993-ig a Debreceni Műhely Képző- és Iparművészeti Alkotóközösség vezetője. Az 1995-ben bekövetkezett súlyos betegsége után már kevesebbet alkot, de még évekig részt vesz a Nyíradonyi Művésztelepen.
Díjai (válogatás):
1995: Debrecen Város Díszpolgára
1996: A Magyar Köztársaság Érdemrend Kiskeresztje (polgári tagozat)
1998: Debrecen Kultúrájáért Díj
1989: Lublin Város Díszpolgára
1967-1987: szakmai nívódíjak, emlékérmek, emlékplakettek a békéscsabai, hatvani, a debreceni országos tárlatokon.
Egyéni kiállítások (válogatás):
1968. Budapest Csók István Galéria
1975. Budapest Dorottya utcai kiállítóterem
1999. Budapest a Magyar Kultúra Alapítvány Székháza
1977. Szófia
1983. Nagyvárad
1960. Gyula, Békéscsaba, Szeged
1961-2007. Debrecen (kb. 12 alkalommal)
1979. 1998. Vásárosnamény
2007. Nyíradony
Kollektív kiállítások (válogatás):
1952-1957 Eger, területi kiállítások
Budapest Ernst Múzeum, Vidéki művészek kiállítása
1959-től Hajdú-Bihar megyei és kelet-magyarországi területi kiállítások
1961-től Békéscsaba, Alföldi Tárlat
1968. 1971. Budapest, Műcsarnok
1972. Budapest, MNG
1971. 1974. Lublin
1976-tól Hatvan Tájképfestészeti, majd Portré Biennálék
1980. Hódmezővásárhely Őszi Tárlat
1984-től a Debreceni Műhely kiállításai: Hollandia, Lengyelország, Németország, Svájc, Olaszország.
1993. 1995. Esztegom Pasztellfestészeti Biennálé
2002-2006. Négy Nemzet, csoportos kiállítások: Debrecen, Japán, Kína, Korea.
Festészete
I. OLAJPASZTELLEK KORSZAKA
Bíró Lajos, mikor kiszabadult a börtönből, Nyírábrányba ment a családja után. Tanárként természetesen nem alkalmazták, így a festészetéből próbált megélni. Nyírábrányból vitte Budapestre vonattal a képeit és megpróbálta értékesíteni, a képcsarnoki hálózat segítségével.
Festette a nyírségi tájat, a falusi udvarokat, csendéleteket, a gyerekeit, feleségét, ismerősöket, falubelieket. Ekkor sokat dolgozott olajpasztellel és pasztellkrétával. Székelyhídi Ágoston így ír (a 2007-es katalógus előszavában) erről az időszakról: „ A magány és a környezet hatására a természeti táj és a hagyományos falu ábrázolásába, festői értelmezésébe kezdett. Tájképei, hol a természet tiszta nyugalmának, hol a pusztuló tanyák és a semmibe vesző dűlőutak fájdalmas elmúlásának hangulatát idézték fel.” Több kritikusa szerint, munkásságának ez a vonulata, az alföldi festészet hagyományaihoz kapcsolódik.
II. „SZINTETIKUS OLAJ” KORSZAK
Stílusa a hatvanas években megváltozott. Ez a változás részben a tokaji művésztelepen töltött nyári hónapoknak köszönhető, ahol megismerkedett és baráti kapcsolatba került több tehetséges festővel, illetve annak, hogy új festői anyagokkal kezdett kísérletezni. Először a gouache technikával kísérletezett (ami egy temperához hasonló vízfesték), majd áttért az olajos, walkid alapú fedőfesték használatára, ami jóval hígabb a klasszikus olajfestéknél és egyfajta összefogott előadásmódra alkalmas anyag. Ekkor születtek a „legendás” hófogókat, boglyákat ábrázoló művek. Eltűntek az élénk színek a „palettájáról” és drámai hangulatú kékes szürkék, feketék, tört barnák, fehérek határozták meg a képek színvilágát.
Ezeket a műveket először Budapesten, a Csók Galériában mutatta be 1968-ban. A kiállítást D. Fehér Zsuzsa művészettörténész rendezte, aki így írt a katalógus előszavában:
„A megmunkálás szenvedélyessége azt az illúziót kelti a nézőben, mintha előtte zajlana le az alkotói folyamat. A formák nem fagynak meg, hanem izzó lávafolyam megpihenéséhez hasonlóan fokozzák a belső mozgás erejét. Megfogalmazható közelségbe kerül képeinek jelentése is. A valóság egy részlete az alkotói izgalom közvetítésével kerül a táblára, s a lendületes ecsetvonásokba sűrűsödött festőindulat ezt a valóságdarabot drámai tartalommá emeli… Szinte meglepő, hogy… mennyi érzékenységet és mennyi romlatlan alkotói hitet halmozott fel magában.” Később a képek drámai expresszivitását és „mélytüzű alföldiségét” hangsúlyozza.
Bíró Lajos festészetének nagy korszakát, az úgynevezett „szintetikus olaj” korszakot, az 1975-ös budapesti kiállítása zárja. A katalógus előszavában Ury Endréné méltatja művészetét: „Művészete beérőben van, megtalálta a számára legjobban járható utat, a művészi kifejezésnek azt a módját, mellyel a legtöbbet tudja elmondani a világnak és önmagának.”
„ Az alföldi festészet különös, expresszív, monokróm modernitását, a drámai absztrakcióig fokozza” (Antal István, a 2007-es katalógusban)
III. PORTRÉSOROZATOK
Művészetének egy másik vonulatába tartoznak a portrék. Szintetikus olajjal is fest nagyszerű portrékat, önarcképeket, de a pasztellkrétával kísérletez ki egy olyan egyéni előadásmódot, melyre a laza festőiség, az artisztikus felületek, ugyanakkor az anatómiai pontosság és a karakter tökéletes megragadása is jellemző. Ezeket a portrékat családjáról, barátairól, híres debreceni művészekről, professzorokról készíti. Első portré kiállítását 1980-ban rendezi Debrecenben, amely nagy visszhangot vált ki a városban.
Az 1970-es évek végén, a Református Kollégium felkéri, hogy fesse meg többek között Bethlen, Apafi, Bocskay életnagyságú, egész alakos portréit, majd az Irodalmi Múzeumtól is kap egy hasonló felkérést, ahol híres írókat kell megfestenie. Ezeket a képeket (amelyek ma az Irodalmi Múzeumban, illetve a Református Kollégiumban megtalálhatók) nagyon igényesen, a korhű ruhákat, fegyvereket is tanulmányozva, több évig festi.
IV. „RÓZSÁK és TENGER”
A „nagy portrék” festése után, már nem tért vissza a „szintetikus olaj” technikához, hanem egy látványosabb, színesebb stílust alakított ki, melynek műfaja, témája, a virágcsendélet lett.
A „szintetikus olaj” korszak expresszivitása, egy kicsit színesebb, kifinomultabb változatban még egyszer visszatér művészetében, mégpedig a tenger témájú alkotásaiban, melyeket a litván tengerparton töltött időszak ihletett.
Do you have a Bíró, Lajos painting?
Please request free evaluation, even for a complete heritage. We would be happy to purchase your artwork similar to this, or sell it at an auction or provide it for sale at our web gallery.
1055 Budapest, Szent István körút 5.
+36 1 269 3148 | gallery@kieselbach.hu
Opening hours:
from Monday to Friday 10 a.m.-6 p.m., on Saturday 10 a.m.- 1 p.m.
Follow us!