Istókovits Kálmán (1898 - 1990)
Haláltánc, Take a look at the painting of Kálmán Istókovits!
204x258 cm
olaj, vászoon
j.b.l.
Irodalom: Stephan Kozáky: Anfaenge der Darstellungen des Vergaenglichkeitsproblems, Magyar Történeti Múzeum, Budapest, 1936. Deutsche Volksspiele de
Témák: szimbolikus érzékiség Emberek Zene Elmúlás Tánc Háttal 1928
Az alkotáshoz eredetiségigazolást adunk!
Kérdése van?
Tanulmány
Köves Szilvia
ISTÓKOVITS KÁLMÁN (Siklós, 1898 – Budapest, 1990): Haláltánc, 1928
Olaj, vászon (doubl.) 204 x 258 cm, keretezett
A középkori haláltáncjátékok utóélete
Az emberi élet végső fordulója, a halál mindig is foglalkoztatta az emberiséget. A témával kapcsolatban számos képzőművészeti, irodalmi és zenei mű született, s dramatikus népszokásokban is feltűnt ez a motívum. Közéjük tartozik például a temetés paródiája vagy a kora középkorban közkedvelt pantomimjátékok, később liturgikus játékok alkalmával sokszor zenés és szöveges kísérettel bemutatott haláltáncjáték.
A haláltánc típusú ábrázolás a képzőművészetben a 15. és 16. század fordulóján terjedt el Európában a keresztény halálfelfogás illusztrációjaként. A középkor embere szinte naponta szembekerült a halál tényével, hiszen a pestis, a kolera, a szegénység s a különböző háborúk tömegesen szedték áldozataikat. A haláltánc lényegében a kereszténység korabeli halálfelfogását tükrözi: mint ahogy az Isten előtt is mindenki egyformán meglakol bűneiért, a halál is mindenkit egyformán elragad, rangra, nemre és korra való tekintet nélkül.
A haláltánc (franciául: danse macabre): sokalakos körtánc, melynek résztvevői élők és holtak. A csontvázként ábrázolt halál hegedű-, fuvola-, dobszó kíséretében tánclépésben, vigyorogva viszi magával áldozatait. A legtöbb haláltánc-ábrázolás Németországban, Ausztriában, Svájcban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban, valamint Dániában maradt fenn. (La Chaise-Dieu, 1410; Berlin, Marienkirche, 1482). Grafikus ábrázolásai: Pierre le Rouge; Guyot Marchant, 1485; ifj. Hans Holbein 1522-26. Irodalmi feldolgozása : Petrarca, Villon, Goethe. Zenei feldolgozása: Saint-Saens, Muszorgszkij, Liszt Ferenc, Ligeti György.
Egy modernkori haláltáncjáték misztériuma
Istókovits Kálmán 1928-ban buja képzelete szárnyán festi nagyméretű vásznára vízióját a haláltáncról. A téma már 3 éve foglalkoztatta, hiszen 1925-ben készített egy megdöbbentő erejű rézkarcot a női ruhába bújt halálról, aki táncba viszi a temetőben a falu legerősebb férfiját(1.sz.melléklet). Istókovits 1922-ben kerül a Magyar Képzőművészeti Akadémiára, ahol mesterének Rudnay Gyulát választja. Mestere romantikus, népi hagyományokat megörökítő stílusa 1924-től meghatározó jelentőségű lesz a fiatal festő életművében is. Azonban hamar a mestere fejére nő, az 1920-as évek második felében már Rudnayval egyenlő népszerűségnek örvend. Ennek bizonyítéka, hogy az Uffizi Múzeum Rudnaytól és Istókovitstól is választott képet megvételre. Ezután biblikus-mitologikus képek sorát alkotja. Nagy feltűnést kelt 1928-ban Az aranyborjú imádása című 400 x 800 cm-es képével. Ennek a képnek a hatására ösztöndíjjal a római Collegium Hungaricumba hívják. Tehát ekkor bontakozik ki tehetsége a nagy méretű kompozíciókhoz.
Istókovits Rudnay hatására festette meg a Haláltánc nagyméretű olajkép változatát 1928-ban. Rudnay ezidőben ugyanis szüntelen tanulmányozta a népéletet, ünnepeiken táncukat figyelte és nyaranként Erdélybe járt festeni. E tragikus feszültségű képen egy falusi lakodalom jelenete tárul elénk, ahol a felfokozott vigadalomban hirtelen megjelenik a halál csontvázfej és izmos férfitest képében és táncba viszi a félmeztelenségében kiszolgáltatott legszebb lányt. A halál hatalmának szörnyű vonzerőt kölcsönöz a muzsika, és az élet épp ez oldalról támadható meg: a lány kétségbeesetten omlik a halál karjaiba. A többiek arcán a halálfélelem, mint a kérlelhetetlen és gyilkos haláltól való irtózat, a megalázott emberi méltóság ösztönszerű ellenkezésével párosul.
A népi viselet, a gesztusok széles tárháza, a háttérben az oszlopok, lovasok ünnepélyes környezete a régebbi múlt, talán az erdélyi fejedelmek korának légkörét idézik. Istókovits bravúrosan ragadja meg a haláltánc szellemét, a mozdulatokban, a dobbantásban, vállak, derekak hajlásában, karok lendületében megmutatkozó ritmust. A képen eleven színek, vidám pirosak, villogó fehérek, sárgák, kékek, bársonyosan ragyognak ki a háttér zöldes-barnás tónusaiból. Tompa sötétségben úszó háttér előtti figurák arcára és orrára hirtelen beleránt néhány fehér foltot, mely Rudnay stílusára vall.
A huszadik század háborús évtizedeinek modernkori haláltánca nemcsak a tragikus halálnak, hanem a földi bajokkal terhelt, siralmas életnek is a rajza. Átvitt értelemben valamely letűnő, vesztét érző, illetve bukásába rohanó közösség utolsó, vad, eszeveszett tombolása.
Istókovits Kálmán e nagyszabású képének előbukkanása igazi ünnep:
- e páratlanul izgalmas stílusban megfestett kép méltán lett a modernkori haláltánc ábrázolások egyik magyar remekműve,
- és életművének unique au monde-ja, azaz unikális darabja.
Önnek is van Istókovits Kálmán képe?
Kérjen ingyenes értékbecslést, akár teljes hagyatékra is! Hasonló alkotását megvásároljuk készpénzért, átvesszük aukcióra vagy webgalériánkban kínáljuk.
Istókovits Kálmán további alkotásai ajándék ötlet kategóriában
Hasonló alkotások
1055 Budapest, Szent István körút 5.
+36 1 269 3148 | gallery@kieselbach.hu
Nyitvatartás:
Hétfőtől péntekig 10-18 óráig
Kövessen minket!